söndag 19 april 2020

2020-04-18 Söndag

HEJ .. lördag i går .. blåsig cykeltur
Ja blåsigt har det varit senare tiden .. vissa dagar mer andra lite mindre
I går var en mer-dag
MEN vännen behövde mat och lite handlat
Så en sväng ner till ICA på stan som jag brukar säga
MEN handlat där i över 30 år .. när jag bodde på Kyrkogatan
NU dit .. handlade lite både till mig och till vännen
så bort till han 
 Bytte batteriet i hans klocka i köket
Vi pratade lite om det som sker just nu
Jag tror han mår lite sämre än han säger till mig
MEN han klarar sig själv hemma
med att fixa maten .. så han satte på potatisen jag köpt och kokade den 
MEN handla nej inte bra .. han är ju i riskzonen .. så han ska inte gå bland folk 
 HAN kan ta nån liten promenad .. men inte för långt
Så jag var där i går
SÅ skulle jag hem
Ville ta vägen förbi magnoliaparken 
MEN
Skulle jag ta den extra svängen .. eller raka vägen hem
DET blev extrasvängen
Fint väder på morgonen  och hela dagen
MEN det blev flera moln och dom rörde sig fort
DETTA är dagens första kort 08,30
12,43 nu var jag nere vid ån .. BAKOM SN som jag sa förr
SN våran morgontidning .. men dom har flyttat sitt kontor 
längre ner på stan på väster ..  Alltså tog jag den å-promenaden
FÖRBI där .. skulle ju se om magnolian blommade
Först några tulpaner där i kanten

Så mera tulpaner och en massa blåa blommor
Jag och vissa namn .. det glömmer vi nu 

Står fortfarande kvar på samma plats där vid ån 
FÖRR var det massor av änder som folket matade
MEN det blev förbjudet .. det blev råttinvasion 
NU är det lugnare där 
och  Bowlinghallen .. före detta .. det också 
dom flyttade till ROSVALLA för några år sedan 
och det har varit servering där .. men det såg öde ut
INGET att ta kort på .. en i mitt tycke ful utbyggnad var det där nu
SÄGER bara .. länge sedan jag tog denna sidan av ån 

Så magnoliaparken .. den ligger lite till höger nästan rakt fram .. såg inga blommor där än
Där  var det grönt på ett träd och ån och kvarnhjulet till vänster
Marken var täckt med dessa blåa blommor .. kan det vara scilla 
Man anar  en del av magnoliaparken nästan rakt fram
NÅGRA bänkar där  och den lilla dammen till höger
Så åter till höger kollar jag .. kvarnhjulet från en svunnen epok i staden
Så ANNA LIND,s plats .. står  där hela tiden .. nu blickar jag ner på 
TULPANERNA som är på g
Så vänder jag cykeln och går förbi  därifrån jag kom men svänger höger 
och sedan vänster
Så jag kommer fram till STORGATAN
NU framme där ska jag svänga  ut på Stockholmsvägen eller
Fortsätter rakt fram förbi ÖSTER SKOLA
Dammen lite före detta färggranna var inte igång 
och mitt för skolan och deras matsal .. Massor av fina hyacinter 
Alltså .. gick jag rakt fram .. lite seg backe där också 
OCH en Kungslilja .. ser jag .. zoomar in den
Det brukar vara många vid ån  .. men där såg jag inga
så tänkte då .. lite för tidigt .. men ser en här nu
OJ tog en helt annan väg än jag tänkte mig från början
Cyklar utmed järnvägen .. eller gör jag det
JO på sätt och vis
Men den stora genomfartsgatan går där och så en remsa med  träd
Så en bra bit till järnvägen är det .. 
ser den nästan nedanför slänten som är på den sidan av vägen
Så efter  att jag kom ner till korsningen svänger jag vänster
Förbi en bensinmack .. under järnvägen 
NU börjar det ta emot .. för det går sakta uppför en bra bit nu
SER dessa fina vitsippor där i slänten
Läkarstationen och förr var det träningslokaler där
Vet inte om träning går att göra där i dag
Så lite till HÖGER på andra sidan järnvägen 
STENKULLA ett område där mitt ena barnbarn bodde 
men sin mamma i många år och  gick  bara över gatan så var hon i skolan
Gick hela lågstadiet där
MIN dotter flyttade till en villa senare  men inte  långt ifrån 
NU ska jag fortsätta upp för den tröga backen
men det syns knappt att det är en backe .. 
för det går så sakta uppåt och ganska lång bit
Så efter fotopaus och vila fortsätter jag mot hemmet
 TAR svängen runt badet när jag är så långt framme
Så går jag rakt över vägen och framme vid kullen där jag  går ibland
MEN varför tog jag den vägen .. stenigt 
SKA  ju in under huset för att komma till baksidan
OCH så är det en massa stenkanter på parkeringen som avgränsar 
dom olika parkeringsraderna och träd där också
Var för trött nu för att fota  .. Men så äntligen hemma
OCH rätt port tog jag i dag
Plockade undan det jag handlat
fixade en macka och kaffe .. trött var jag och hungrig efter denna 
extra svängen hemåt
TOG väl runt 3 kvart kollade inte så noga
Gå cykla och gå igen och cykla och motvind puh 
OCH mackan tunnbrödsmackan jag åt den .. 
Den kommer här 
när det är i mobilen är det lite småstrul  att få in den
i fotomappen .. men det gick ju bra i dag också
MEN  det tog inte lång stund innan jag somnade och sov bort hela eftermiddagen
Vaknade och kollade tittade på klockan

OJ sa jag för mig själv .. Kollade ut .. fullt med måsar
JA ha tänkte jag .. nån som matar igen
Men såg inget
Sedan slöade jag resten av den lördagen
NU söndag .. klockan har blivit 10,41 .. frukosten tog jag för en stund sedan
NU snart 11.fika när jag är klar här
HA DET SÅ BRA
HEJ SVEJS

KÖPTE en i går .. inte ätit på säkert 15 år 
NU åt jag nästan hela .. men det var ju lördagskväll och ensamheten
känns trots att jag brukar vara ensam ändå ganska mycket
HEJ då
HEJ SVEJS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar