lördag 11 juli 2020

2020-07-11 LÖRDAG

HEJSAN 
I går var en av mina värsta dagar
 ja eller jo eller nej 
BEGRAVNING
Eller inte
JAG var där lite efter själva akten
hade två bekanta med mig  som stöd 
och förresten .. har ju ingen bil 
då bara närmast sörjande fick vare med
DET var ute och urnsättning hade det varit
Allt var fint men trodde inte det skulle vara så som det var ändå 
På parkeringen var det ett 10-tal personer  .. som samtalade 
som vi tror var dom från Norrköping
Som också varit där efter själva akten 
 Var jag och dom  närmast sörjande  eller inte
BÅDE OCH  
Men ibland blir det ändå inte som man trodde det skulle bli
FÖR vi två var ett par för oss här i stan
Så hade han barn och barnbarn i Norrköping och i 
Finspång
Även sina syskon  här i stan  en bror och en syster och deras barn
DET var denna ena SYSTERDOTTER som hade ordnat allt med
HANS  begravning mm och tömt hans lägenhet
LIVET är inte lätt alla gånger 
Men saknar denna mannen
VÅRA 8 år var bra   
Sedan hade jag känt honom i  många många år innan
Jag var bara 17 år när vi träffades första gången 
och så sågs vi då och då under alla dessa år
SÅ blev vi ett par för 8 år sedan Men ett udda par kan man säga
Att han inte talat  för sina bekanta att jag fanns 
det är en knepig historia
Efter en dryg ½-timme var vi framme vid KILA KYRKA
Tornen är så fina
Svårt att få med hela .. så många träd i vägen
Efter en stund var jag framme vid graven .. visste var den låg 
då jag varit med vännen många gånger där
DET var familjegrav .. det vet jag att han skulle ligga där
DEN stora buketten är från hans 4 barn och barnbarn
INTE hans egna utan bonusbarnen .. som han  levt delvis med i alla år före min tid
Han var sambo  i en del år före min tid
Men att man kunde se urna så där .. det trodde jag inte
Den gul-orange buketten är från mig och några av hans vänner
HÄR är buketten  jag och vännerna hade sänt till begravningen
FÖR jag visste inte då om jag skulle åka dit
Och denna bilden fick jag från blomsterbutiken 
HON hade ringt mig för det saknades några av blommorna som skulle var i
SA .. ta det som känns bra och rätt 
Och frågade om hon kunde  sända bilden till mig
Så fin den var så här
OCH fin där vid graven 
Så tog vi en liten annan väg tillbaka genom kyrkogården och tittade på
många andra men gamla gravar

Kyrkobyggnad .. KILA KYRKA .. läst lite om den

Kyrkan är den tredje i ordningen i Kila. De tidigare kyrkorna var från 1100-talet och 1700-talet.

Den nuvarande kyrkan uppfördes i vitslammat tegel 1963 efter ritningar av Kurt von Schmalensee. Den ersatte en 1700-talskyrka som revs till följd av omfattande husbocksangrepp; denna ersatte i sin tur en medeltida stenkyrka som nu är ruin, belägen vid Lunden knappt fem kilometer öster om Kila kyrka[1]. Golvet är av kalksten och innertaket med synliga betongbalkar består av gråmålat skivmaterial. Yttertaket är av koppar.

En fristående klockstapel av trä uppfördes 1768. En ny storklocka hängdes upp i stapeln 1962-1963 när nuvarande kyrka byggdes. Totalt hänger tre klockor i stapeln.

Letade fram lite om  kyrkans historia

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lördag i dag

SOV dåligt  .. somnade sent 

Köpte denna i går innan vi åkte från trädgården och blombutiken där vi även fikade
LUGN och RO heter deras fina kafé-avdelning som är ganska ny
Förut hade dom rum för bara dom som ville ha minnesstund där
NU kan alla komma dit och fika
Men  missade att ta kort på det
Den blev också ny i går
Innan vi åkte i går fotade jag pippin .. men det blev inte så bra  kort i går
Väntade på att vår andra vän skulle komma med bilen
SÅ då åkte vi tre damer iväg sedan
Tidigare på dan i går så var det nån som matade måsarna 
BLÄ 
Så var städtjejen där .. eller dom är flera och killar också
Var och klippte mig i torsdags Frisörens söta vovve som alltid har tungan ute
Så förbi Kajsa också då 
Grannen stickar fint till mitt barnbarnsbarn 
Jag är inte bra på  att sticka mönster .. och att sticka 
går inte bra med mina axlar numera
JO småsaker .. som mina tofflor ibland
Det var ju en förskola som brann i höstas .. eller var det i våras
MINNET är bra men kort .. sägs det
NU är det ett nytt bygge på gång en bit  på andra sidan FOLKETS PARK
NU är  detta barack-bygge  på gång här  tills det andra är klart
SÅ där får barnen  vara tills det andra nya är klart om  ett a två år
HA DET SÅ BRA ALLA GOA VÄNNER
HEJ SVEJS
FARVÄL vännen 
JAG vet att nu har du inte ont 
Lite jobbigt att blogga i dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar