måndag 15 juni 2015

TREVLIG lördag

MED BESÖK i SKÖLDINGE ....

En timmes bilresa .. med dotter o måg .. + dotter och barnbarn .. Jag blev hämtad av barnbarnet som körde mammas bil .Hon bor i Uppsala och behövde körträning .. hon har körkort .. men det blir inte så mycket körning .. och hon är duktig .. Så kom vi då fram till Svärföräldrarna till Anita ..
STRÅLANDE SOL .. så det var gassigt i bilen ..
men en som tyckte det var gassigare var nog SIMON för han tog besittning under bilen ..
Simon på trappen .. bilkortet försvunnet .. men lika bra det .. för där syntes han knappt ...
så rundvandring runt hela tomten .. Lena och Jag och Yvette .. vi hade inte varit där .. ..
OJ så fint  dom bor nu .. förut bodde dom bara ett stenkast från Anita och sonen .. men det var för stort nu på ålderns höst .. därför flyttade dom .. och det finns vänner i närheten där dom bor nu .. så ett eller ett par mil åt ena eller andra hållet .. spelar inte så stor roll .. så därför blev det Sköldinge för snart ett år sedan ..

Framsidan  när man kommer  .. så fint .. aklejorna är i en list på baksidan ..
SÅ vacker färg ...

Uteplatsen  och ett fint hörn vid trappen

EFTER  allt kollande runt och prat hit o dit om allt  som var fixat eller skulle fixas  .. så satte vi oss vid  den fina inglasade uteplatsen på baksidan .. jag satt på trappen där .. dom andra runt det fina stenbordet .. och pratade medans frun i huset fixade lunchen  .. DÅ just då .. skulle denna KAJ-UNGE komma farandes .. den hade lite svårt att navigera  . den klarade inte svängen .. så den hamnade  nästan på mig .. efter att den flög mellan dom som satt vid bordet .. alltså över bordet  .. då var det en tjej som for upp som en raket .. för hon har fågelfobi .... PANIKEN den kom .. även om man är vuxen .. är det svart med fobier.. så är jag när det gäller ormar .. hon för fåglar .. men det går snart över .. både för henne och för mig..

SÅ vacker är denna Blå bergvallmo ..

Även den vanliga rödorangea är vacker
NU var lunchen klar .. det blev färsk potatis och gravad lax

Så efterrätt .. mums ..  Allt bakat glutenfritt .. för det tål inte herrn i huset ..

VED-förråd till vinterns  brasor i öppna spisen ...

DET blev koll i gillestugan .. där var TITANIC .. den har mannen i huset byggt helt och hållet från början till slit .. allt är sågat och filat och  målat .. även lyse är monterat i båten .. så fint det var ..   där kollade vi en stund på prinsbröllopet .. som just då började med vigselakten
TOG kort från TV-en

SIGGE och SIMON hade jag tagit kort på lite då och då under dagen  ..

Simon och SIGGE fyra och fem år   Simon svart o vit  .. Sigge den gula
SÅ mysiga katter ..

Här är en annan kelig katt .. den är grannes .. som kommer och hälsar på ...
Sigge och Simon har egen plats på yttertrappen ....

Fågelskrämman på taket .. jo då den fungerar för duvorna .. det var där den skulle hjälpa .. men småfåglarna dom sitter där ibland.. denna den spelade på rejält ..

DETTA ser man från gaveln på huset .. många fina gamla hus i detta lilla samhälle ..

SÅ var vi då hemma vid 7-tiden på kvällen efter  en trevlig dag .. DESSA blommor fick jag av ANITA .. för jag tycker frökapslarna är så fina när dom torkat ..
HÄR lekte jag lite med kameran ..
DET var det .. gårdagen den slöade jag bort .. för se .. vara borta .. åka bil det frestar på min fibrokropp .. MEN så trevligt det var .. i vänners sällskap .. regn i går ..
gassande sol i lördags när vi var borta ..

HEJ SVEJS .........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar