tisdag 18 juli 2017

Utflykt och kalas

Det har hänt lite 
I söndags var CH och jag till NYNÄS ett gammalt slott med massor av saker att se
OM jordbruk och odling av växter ett fint slott finns det men  det kollade vi inte in
Inte då för det var så mycket annat att se
 När vi hade parkerat så gick vi runt på området
INTE hela
 
Djur fanns det massor av men dom flesta var konstgjorda 
Men nästan så jag ryggade till ibland när en gris plötsligt stod framför mig
Jag som gillar djur men inte när dom är lösa
Hönorna och tuppen dom var helt ok att dom var lösa
VILKEN fin tupp
 
OCH hönorna också .. så fanns det några vita och helt svart höns .. såååååååå fina

VI gick förbi slottet .. för vi skulle till orangeriet  där vi skulle fika och titta på alla blommorna
FIKA blev det .. och vi delade .. för oj så stora bakelser och även kakor det var
MEN såååååååååå goda 
OCH jag hade lust att köpa hela lagret  .. men se det kunde jag ju inte göra 
SÅ många fina  PELARGONER det fanns
OJ så fina blad
 
Wow säger jag bara  .. tovade av fårull .. så fint
Katten är ju bara så söt  .. tovad 
och så alla stentavlorna som  var tovade så man trodde nästan det var riktiga stenar  
Mera blommor och krukor och allt möjligt som hade med odling att göra
Utsikten bort över ängen och  sjön som är där
BAKSIDAN  av  orangeriet
Så gick vi en runda och många knotiga träd fanns det
En gammal stenmur av något slag .. tror det varit nåt slags hus  som bara muren nu är kvar
Slottet från baksidan
 en fontän i trädgården där det fanns massor av grödor .. grönsaker av olika slag
Gruppboende
 UNDRAR vad detta är .. ser ut som skir klöver smakade lite åt harsyra 
DET var namn på nästan alla grödorna .. men där hittade vi inget namn
Så fint
Så mycket fint .. kan inte visa allt även om jag vill
Men denna och skalbaggen  får ni se
Ja då kom en bild  både här och på den förra
Slottet sett från trädgården .. gaveln där
Så några levande grisar
Får men inte levande
Så var det dags att åka hemöver  .. KOSSORNA på ängen
DOM är levande .. så fint dom vilade där nu .. på vägen dit var det rena
språngmarschen  .. undra varför dom sprang så .. då 
Så från bilen .. detta är väl en fjärdedel av allt på detta gärde
Aldrig förut sett så  många vita balar på ett o samma gärde .. dessa var fyrkantiga
Till sist var vi hemma efter 3 timmar med bilåkat  dit och hem
Så då fixade jag lite paj .. för mat måste jag ha
CH åkte hem till sig
 
Så blev det MÅNDAG och 26  årskalas
Bordet var dukat  ...   Barnbarnet fyller år
Tog kort på denna växt
OCH på haren .. men se den försvann när det kom två hundar som också var med på kalaset
Så den fina GLUTENFRIA tårtan 
för se Yvettes farmor hade blivit allergisk mot det på äldre dagar
94 år är hon denna pigga dam
UTANFÖR så var det plattsättning på uppfarten och lite till
Så fint .. nu ska  det sopas sand och fixas till det sista
Men så fint det blir .. trevlig kille som jobbat med det 
 
JAG cyklade hem efter en stund  .. två timmar var jag borta
 denna växt med ett litet kryp på tog jag på vägen hem 
jag fick ju gå en bit  .. det var uppför  .. men till kalaset rullade det lätt nerför där

Ja det var det
HEJ SVEJS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar