lördag 9 maj 2020

2020-05-09 Lördag

Lördag i dag .. sol  sol  och värme .. 
20 på solsidan och 11 på skuggsidan 
Och nu har jag det mesta klart på balkongen
Pelargonerna i lådorna ska ut .. men där ska jag byta några som är tråkiga
Balkongen .. solhörnan 
Köpt två nya häng-petunior i år
Denna heter Virgo
Lite mörkare än den jag hade förra året
Så denna den heter miss Marvelous 
Så får se om den ska vara där .. den ljusare är i ampeln
MEN frostkänsliga så jag har satt dom på golvet på natten 
och en filt över  .. som säkerhet

Köpte en melon häromdagen  .. skar den så här och tog med lite till
vännen i går .. .. lätt-äten  är den då
Så efter mat .. jag köpte pasta carbonara  hos matmattes
och vi åt tillsammans i går hemma hos han
TREVLIGT 
 Så  efter det tog jag en sväng till ÅN och magnoliaparken
Står vid ett av vattenfallen .. 

Det blommar fint där nu

Den lilla dammen där med sitt lilla vattenfall 

NU börjar tulpanerna slå ut vid ANNA LINDS plats
SÅ fina i år

Flera på samma stängel är det
Så kollade laxtrappan  Tog det lugnt där innan detta kort
FÖR på räcket satt en kråka .. SÅ fin .. och jag kunde komma nära
DEN flög inte .. så trevligt 
Så på återvägen .. ANNAS plats igen från framsidan
kan jag kalla det för .. då ser man Liljorna från rätt håll
DOM har ju vänt sig mot solen

Är det kabbeleka eller inte där vid å-kanten
Åker åter till vännen .. för jag hade köpt mjölk 
och tänkte ta Åsidan hem 
OCH då utanför FD försäkringskassan 
detta fina träd .. ett av alla .. detta på gaveln
UTANFÖR detta stora hus byggs det för fullt både ute och inne
DET blev inget kort där
Efter att jag lämnat mjölken och visat korten jag tog vid
Storhuskvarn .. så for jag hemåt
Åsidan .. den var tråkig  då ända tills jag kom till 
bron  som går över där borta innan Fåfängan
Sommar-kaféet   och änderna
MEN först såg jag denna på en lyktstolpe
OCH oj vad jag letade när jag kom hem 
ville ju veta vad det var .. skrev många ord 
skalbagge .. då kom det upp .. hur många som helst 
liten .. jo en massa fick jag fram .. utan namn på dom flesta 
Men inte denna .. så skrev jag .. skalbagge svart röd vit
DÅ kom den upp direkt
MALLIG blev jag då
MYRBAGGE   en liten rovgirig sak 
Så här skrev jag på FB i går  om den 
Denna text var där om detta kryp 

JAG HAR SETT EN MYRBAGGE i dag . skrev jag på FB

Myrbagge (Thanasimus formicarius)[1] är en skalbaggsart som först beskrevs av Carl von Linné 1758. Myrbagge ingår i släktet Thanasimus, och familjen brokbaggar.[1] Arten är reproducerande i Sverige.[1]
Myrbaggen är 7–10 mm stor, med brokigt i svart, rött och vitt tecknat skal och långsträckt, något plattad och tätt finluden kropp. Både den fullbildade myrbaggen och dess ljusröda larver med mörbrunt huvud är rovdjur och lever övervägande på barkborrar och andra träinsekter.[2]
ROLIGT att se udda saker .. ja för mig
och så få rätt på vad det är .. trevligt
SÅ blev det  kväll .. jag åt lite när jag kom hem i går
SEDAN sov jag nästan två timmar
SÅ disken den får jag  ta rätt på i dag 
RENT i maskinen men fullt på bänken
plocka om där
SÅ blev det lördag
FINT väder men blåsigt
Dagens svartvita bild  innan den blev
Svartvit
En utmaning på FB 7 dagar om mig och mitt  liv
Lite trevligt 
Så den lilla goa TRULS jag  visade som kattunge
Här är han stor nu 
10 år .. HON jag fick förra kortet av visade TRULS i dag 
och jag lånade den bilden 
MIN  nya petunia den blåa

OCH den mörka .. är mera sammetslen på riktigt
HEJ SVEJS  
HA EN BRA HELG
HEJ DÅ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar