torsdag 10 september 2020

2020-09-10 Torsdag

 HEJSAN .. ny vecka som redan har blivit torsdag 

Vad har hänt .. det vanliga och lite annat

MÅNDAG 

Då var jag till stan och hälsade på KARIN 91  år

HON som nyss blivit  ÄNKA  

ÄNKA .. tänk att det ordet låter så jobbigt 

VARFÖR .. vet ej .. jag är ju själv änka 

ÄVEN om jag var sambo så är man änka ändå .. SAMBO-ÄNKA blir det då

Så särbo-änka också

 NU tar vi något roligare 

DEN vaxduken blir man glad av .. hemma hos Karin 
Vi pratade  om allt möjligt .. ändring av telefonen  försäkringar och en massa annat
MEN där har hon bra hjälp av sina barn 
DET blev inga mera bilder där 
MEN utanför hörnet .. gamla fängelset .. fin stor och grann buske
Hortensia 
MEN just innan jag kom fram till den runt hörnet
DÅ .. där BLÄ
VAR denna äckliga hundlort .. av större format 
INGEN liten hund som lagt den 

Hundlorten

En promenad jag gör

Nåt klet min sko förstör

Jag tror jag vet

Vad det är för konstig smet

En hundlort det är

Jag över hundens matte svär

Tänk att dom sig aldrig lär

Att plocka upp i påsen den grå

Så att jag slipper det på skorna få

Hundens fel det inte är

Men jag ändå över hunden svär

Det blir stora spår

Efter mig där jag går

Fy för äcklig hundlort

Jag går mot min port

Tar av mig mina skor

I trappen där jag bor

Hundlortar är inte bra

På trottoarerna där folk ska va

Hunden inte detta vet

Jag hatar denna äckliga smet

2004-10-26    

DENNA dikt   kommer fram
 Då jag blir arg på nån hundlort jag ser ibland
Så går jag vidare .. kommer fram till en ombyggnad av  ETT stort hus där
FÖRSÄKRINGSKASSAN låg förut och även en del annat och matsal 
för den äldre gruppen av skolbarn
VET inte om dom fortfarande äter där
DÄR var det många träd utmed framsidan vid trottoaren 
DOM är borta för hela den delen är uppgrävd
MEN på gaveln finns ett fint träd kvar
Så framme efter järnvägen en bit upp  i Stockholmsbacken
KASTANJERNA är gröna och fina nu 
INTE ramlat några än
Så äppelträd i var och varannan trädgård
OCH jag hade en påse hemma som jag fick innan jag for ner på stan
Inte  dåligt  att få 
Ättiksgurkan var god när jag tog den till något
INTE bara ta skivor så där
Plommonen toppengoda .. fick passa mig så jag inte tog för många
Äpplena  goda men lite hårda än .. sorten VET ej ska fråga
HON bor ute på landet och känt henne i många år
HENNES dotter jobbade i våran affär 
Kommer inte ihåg när hon slutade
Snart 18 år sedan vi sålde butiken
Så blev det kväll och jag skulle fota himlen men det blev kattungar 
DOM var ute en stund och busade
Den lilla var det skutt i
oj vad den for runt .. men lite för mörkt  för bra kort
OCH så är dom ju 2 portar bort
Kvällskortet missade jag
Så då blir det
TISDAG
Ruggigt väder .. inget ICA i dag sa jag för mig själv
Men  när mobilen piper och jag ser att det är paket 
från NORRTÄLJE katthem
Då far jag iväg och klarar mig från det hotande regnet
Då vet jag vad det är .. då åker jag iväg lite senare
SNABB cykeltur .. lagom snabb 
EN kvart .. så var jag hemma igen 
OCH parkerade cykeln
Öppnar  påsen  och tar ut några påsar med blandade garner
OJ så många bra färger 
DET bästa  är det bruna
NU kan det bli Pepparkaksgrisar
Där är det bruna  .. NÅGRA grisar blir det 
Sorterat upp en del till 
OCH virkade i går
Virkade dessa först på tisdagskvällen 
Så måste jag ha mat .. sedan vilade jag innan en lång stund 
trött efter måndagens cykeltur
SÅ blev det ONSDAG en sorgens dag 
ELLER en minnesdag DÅ hände inte så mycket
14 år sedan min älskade SAMBO ÅKE gick bort
OCH    den dagen fungerar inte hjärnkontoret på mig
BARA tankar om varför och vad som hade hänt om han fått leva
85 år skulle han blivit i december
MEN alla dessa år som varit
DET har hänt mycket bra
Flytten som blev ett måste .. inte råd att bo kvar 
Så träffade jag Christina .. som blivit min bästa vän dessa år
OCH grannen Inga-Britt 
SOM nu haft otur med sitt ben
Så denna renovering -- stambytet med 
en del bekymmer 
Kyl och frys fortfarande efter drygt året som står snett
MEN äntligen händer nåt
Värden kommer på em i dag så var Billy basen för bygget 
Här för en stund sedan och kollade
SÅ nu håller jag alla tummar 👍👍👍👍 för att något ska ske
PÅ kvällen  rensade jag balkongen  från  vissna  blommor
Men lite färgklick finns kvar
Mellan varven virkade jag lite möss och så stoppade jag dom
Så nu finns 10 stoppade .. 70 andra i lagerlådan
 Kvällen kom och jag hade ätit mat .. sovit och plockat lite
SÅ där som man gör
INGET vatten i går så disken är kvar att fixa
Frukost blev det
Månen var kvar uppe när jag kollade ut klockan 08.50 
Då jag nyss var uppstigen ..11 garder då 
MEN 20 på solsidan
Skuggorna är långa så dags på dagen
klockan  ½7 när jag var och kissade var det bara 9,9 garder
Buuuuuuuuuuuuuuurr .. och en buuuuurrig tid börjar nu
Åke och några av våra vänner från tiden i husvagnen 
Arne är borta  liksom hans fru .. sedan några år
Men frun till vänster  .. vet jag ej .. hon är från Vingåker om jag 
INTE minns fel DÅ hälsade på då och då .. hon och mannen
DOM var Arnes bästa värnen
Åke i sin hörna i husvagnen 
MED det säger jag tack och hej för i dag
HEJ SVEJS
Mamma katt kollar in sina små 
HEJ DÅ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar