måndag 4 maj 2015

NY VECKA

Blåsigt .. mulet .. 10 grader ..

I dag är det lite trögt  .. cykeltur på nästan 2 timmar i går  ..
Först till Ica Maxi där jag postade ett paket med 75 kattmöss ..
Därifrån yttervägen förbi Brandkärr .. Stenbrovägen  ner mot stan .. under järnvägen .. så Stockholmsvägen in på Storgatan  svänger en tvärgatan nästan direkt .. så ner mot STORHUSKVARN  och ANNA LINDS PLATS och magnoliaparken som ligger där ..  sedan vidare förbi bron så jag ser Nyköpingshus .. Slottsgatan upp till torget .. över det .. förbi biblioteket .. ner mot Repslagaregatan  över bron där jag svänger vid gamla fängelset in på St:Annegatan där Karin o Lasse bor .. en kort SNACKSTUND DÄR  .. utanför när det var dags att fortsätta en stunds prat med min namne som bor på innergården där .. hade pratat med Lasse så jag tog med och postade ett felkommet brev i samma uppgång som vännen bor borta vid järnvägen .. så vidare över järnvägen  .. över en stor parkering .. förbi magasinet där det är folk som ska fixa stadsodlingar ..  vidare utmed ån och förbi hållet   som ligger där .. en stor skog  till vänster  och upp för den tröga men korta backen upp mot Stenbrovägen .. nu är jag snart framme i Brandkärr igen  .. det blev  delvis samma väg hemåt en bit  .. NU cyklade jag på innevägen förbi Mariebergsgårdens äldreboende ...fortsatte den inre vägen  .. så ut på Brandkärrsvägen den sista biten .. svängde in mellan HSB-husen som ligger där i en sväng .. som går nästan runt .. in mellan husen förbi mitt hus ..
som börjar vid 51-an och jag bor i 35-an  .. nu var jag hemma efter nästan 2 timmar ...

Anna Linds plats

Närbild ...

Magnoliaträden uppifrån gatan  ..

Närbild på magnolian ..

Kvackelikvack  .. den for ner i den lilla dammen där.. simmade över och försvann uppför slänten där..   men den bilden blev suddig  ..

Fart på vattnet i forsen ..

ASK o EMBLA står där en bit bort vid å-kanten  ..

PÅ fiskbron står jag och kollar en stund  .. två måsar ligger där och vilar ..
och dom bara låg där .. vänder på mig ............

VÅRT fina Nyköpings Hus eller slottet som det sägs i dagligt tal ..

Vänder på mig igen .. måsarna ligger kvar  .. tar kort på skorstenen på gamla bryggeriet ..
där det i dag är hantvärkar och utställningar av konst
Nu  mot torget  så upp mot nästa gata
PÅ gatan eller  vid  mittemot biblioteket

Det är väl en rododendron  ..  och oj så många humlor det var i den ..

En av alla humlorna där ..

ETT av dom sämsta korten jag tagit på länge .. men ville visa .. NU har jag sett sädesärlan  .. utanför vännen hus .. den for upp för en liten slänt som är där ..

favoritfågeln  .. den var där när jag nyss kommit ut på Stenbrovägen  .. MÅSTE bara stanna och ta ett KORT på den  .. och det var det sista KORTET som blev taget på denna cykeltur  .. SKÖNT att komma hem .. lagom till mitt mellanmål klockan 16,00  .. MEN så skönt och trevligt det var .. tog några till kort.. men kan inte visa alla här

HEJ SVEJS från en i dag lite trött person

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar