söndag 1 september 2019

2019-09-01 .. Ny månad September


HEJSAN .. tiden den går .. redan september 
JA vad har hänt  ..  det vanliga små utflykter eller ingenting

Augusti tog slut 
September kom

I fredags åkte vi till Nyköpingshus Skulle förbi 
Slottsdammen = svandammen = näckrosdammen
Vännen stannade på parkeringen så gick jag den lilla biten fram till näckrosorna
Förbi fängelsehålorna
Sedan skulle vi till Lidl .. jag brukar köpa toapapper där och ansiktsservetter i kartonger
Så då passade vi på .. eller jag passade på att fotade näckrosorna
Brukar försöka göra det varje år
Och fåglarna .. men såg bara några
Änder som stod på huvudet
Mat skulle dom ha
Röd näckros
Vit näckros
Rosa näckros
Mest vita där
Röda där

Lite rosa där också .. men syns inte så bra där  .. lite av fontänen syns
Två rosa och en vit
Slottet = Nyköpings hus och ett av husen där
Kullen därifrån det åks pulka på vintern 
OCH där i vassen bodde ett svanpar i många många år .. men den ena 
Tror det var honan  som blev brutalt ihjälslagen för några år sedan
BÅDE hanen och folket sörjde otroligt mycket .. Sedan dess har det inte varit nåt par som häckat där
Isen spolas på vinter och plogas så både barn och vuxna åker skridskor där
och så den lilla pulkabacken
Fängelsehålan ligger där  i kullen till höger
 Mitt för utfarten från parkeringen ligger det nya museet 
och dessa fina figurer finns där utanför .. fotade på lite håll 
För några år sedan byggdes SILON om till bostäder
Tänk att jag jobbade  i silon .. lite fel .. jag var vid provpallen en bit ifrån
där bönderna kom med sina spannmål .. med traktorer eller så kom det  stora lastbilar
 med säd av olika sorter .. och jag tog vatten-halts-prover så han inne i silen
visste var det skulle tippas .. så jag for på cykel mellan provpallen och silon när jag fått ihop 
ett tiotal prover .. så höll jag på tror det var 4 somrar på höstkanten 
1972-1976 tror jag det var  .. kan kolla men har ingen lust nu
Virkat lite nya
En skata som hittat nåt utanför på ett av taken på baracken 

Haft dessa blommor i många år .. minst 10 ..
NU  har det kommit en liten blomma på en av stänglarna
Stänglar med små kulor kommer det då och då 
MEN blomman .. första gången jag ser en  .. Fin och liten
Undrar vad växten heter  .. kroton-art tror jag
Fint väder  i går  .. men molnen ändrar sig fort .. lördag 
Tidigt i dag söndag VAR vaken tidigare än vanligt
vid 7-tiden tog jag detta
I dag tvättar jag lite kläder .. långbyxor
Vännen är med en brorson ..  och så ska han ta medel för magen
och lavemang sedan i helgen .. röntgen av tarmarna på tisdag
Så förbereder för det
Kanske tar jag en promenad ner till han senare
HEJ SVEJS för i dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar