söndag 22 april 2018

2018-04-22 Söndag

JA nu har det gått några dagar  ..
Orken  hänger inte med när jag gör annat
Söndag i dag och soligt
Lite lång blogg i dag
3 dagar
09.04 nyss uppstigen
19 grader på solsida och 10  här på skuggsidan
det tar några timmar innan solen kommer till min balkong
runt 2-tiden
10,00   .. frukosten avklarad
och går runt och fotar lite
09,52  .. var ute på balkongen  .. då kom det ett plan  .. zoomade in lite
Går till köket .. nej ser inte planet där
fotar orkidén  som slagit ut en blomma på  .. men den står nära vänd mot fönsterrutan
Tittar ut innan jag ska gå in till datorn  .. då får jag se planet bakom trädet

FREDAG
Blir så less av att se detta  .. var på väg till bussen  .. just vid undergången
där jag kom ut från innergården
Grannen och jag ska ta bussen ner mot stan  .. för hon ska handla en cykelkorg
att skruva fast på sin cykel .. så ska vi kolla runt lite
Jag gick ut lite före henne för jag skulle kasta sopor
Då går jag upp i backen bakom busskuren  .. för jag tycker det sitter en fågel på en gren
Men det var en gren  .. som var av på nåt lustigt sätt och grön är den
Så bjöd jag på dagens fika på kafé  .. Våfflan delade vi på efter var sin rågbulle 
med ost och skinka  .. våfflan  .. den var stor .. men så god
DET blev dagens lunchs   .. lagom tid för det  .. 12,17 
Jag kom hem med tre klänningar  .. för 420:-
rea på rea
Den i mitten bytte jag .. dom andra en storlek mindre och annan färg på den ena
DET blev bussen hem  .. 13,14 ,, fick vänta 5 minuter 
 för oj vad trötta vi var efter drygt  2 timmar 
och lite mer innan vi var hemma

LÖRDAG
En av alla tulpaner  .. hade köpt en bukett som jag delade på två 
08,23  var det lika fint väder som det varit dom sista dagarna
Skulle ja eller skulle jag inte
Vad då
Byta klänningarna i dag

11,58   HAPPY  .. min namnes hund

Jo efter frukost och lite bestyr hemma tar jag cykeln och far ner på stan
Byter klänningar och storlek och så blir det två nya 
Så in i TWILFIT .. behå-butiken  .. kom ut med en ny
Så åker jag in till min namne på hemvägen  
DÄR blir det fika och ett bra kort på hunden och nästan en  timmes snack
Så tar jag Å-SIDAN hemåt .. men blåser  .. inte skönt
Så ska jag ta GRUVVÄGEN sista biten 
MEN halvvägs på den  .. så  .. där  .. tvärvänder .. nästa så jag tippar med cykeln
SKA ju åka förbi blåsippsskogen
Så traskar den lille backen upp

Dessa violer ser jag först  .. bara några meter in på den vägen där tvärs över denna kulle
13,16  ..   Så går jag vidare där
Blåsippor i massor  och några vitsippor
Vitsippor    blåsippor    violer   
och vårlök men dom var nere på stan  .. var .. jo just det
Vid  Nybygget innan ån nedanför smådjurskliniken
Tog ju å-promenaden hem
Blåsippan ute i backarna står  .. niger och säger att nu är det vår
Mera blåsippor
Så bara ett kort rakt upp mot den blå himlen  .. så är jag på väg ner för backen
FÅR se en bofink där på vägen .. missar den med kameran 
står och kollar in mot skogsdungen där en stund
och vad får jag se
Ett slagsmål eller vad var det .. bofinkar som for runt som yra troll där borta en bit uppe i ett träd  .. då  ja just då får jag se hackspetten
En bofink sitter i nedre kanten av bilden
Hackspetten där i klykan  .. och tror en bofink lite till höger där .. men osäker
DOM var två som bråkade med HACKE
TROR eller vet inte om Hacke ville åt ägg .. men vet inte om dom tar ägg
MEN bofinkarna var arga det syntes
ELLER så var Hacke bara där när deras bo 
Det lär jag aldrig få veta .. men intressant att se hur dom bråkade på fåglars vis
När jag står där och kollar fåglarna så ser jag vägen där jag ska cykla om en stund
och huslängor som jag ska cykla förbi  ..  13,23 

Lite vitsippor är det där också
Så jag tar väl och tar  mig ner för backen och tar sista biten hemåt
DET blev  FYRA nya klänningar   
Den första gröna ska jag ta av ärmens så det blir trekvartslång För det där upprullade
inte bra  .. och hellång .. nej inte på den 
men det fixar jag  .. INTE sommar är
Så köpte jag en ny BH i en BH-BUTIK 
så det blev lite av varje som kom hem och i fredags lite strumpor också från Åhléns 
20,00   .. då hade grannen och jag fikat  1  timme tidigare
hon . hade bullar med sig  .. så det blev snack om det vi handlat och hur det blev med hennes cykelkorg som en granne skulle hjälpa henne med
MEN se det nyckeln att skruva med var för liten .. så det skulle fixas i morgon måndag
Klockan 20,00 var jag ute på balkongen
en mås som såg lite vriden ut .. ha ha .. den kollade så roligt .. kikade lite snett
på sista bilden  .. så är månen framme då
SÅ hej svejs för i dag DENNA SÖNDAG

LÅNGBLOGG när det blir flera dagar
HEJ DÅ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar