fredag 3 juni 2016

Min PROMENAD-dikt

Var det i går i värmen
MÅNGA BILDER .. så det blir
 en massa  x-4-bilder
för annars får jag sitta för länge vid datorn .. och nästan 60  bilder.. det blir för mycket
så 10 x 4 kommer det att bli ..
 En liten sväng  .. jag skulle ta i vår terräng
ut jag kom  .. men fick vända om  
näsdukarna i den andra väska låg
KOM ut igen och vackra blommor jag såg
en bit bort på gatan vår
 
 JAG traska gatan fram och vidare jag går
Björkar jag  ser och jag ler
i skuggan vill jag vara men där kan jag inte vara
för då  inte vidare jag kommer 
 
Bussen jag ser .. åter jag ler
för den är så grann .. minsann
Sedan  gatan tar en krök  .. snart är jag vid pensionärernas kök 
Där mat jag tar ..  för hungrig jag var
SEDAN en fika  .. går ut för att kika
 SÅ ser jag denna fina  trädgård
dekorerad så grant
där sitter gubbar  och  mången trevlig tant
jag pratar  om deras fina  innergård
och deras fina vård
SÅ vidare jag går
innanför det också fint är
en spinnrock stor  ser jag där
 NU ska jag gå någon annan stans 
skugga vill jag ha .. så insidan av huset jag ska ta
eller om det utsidan kan va
en bra bit jag går
 
Vackra blommor där var och en hund som med matte gick
 hon frågade om ett kort jag fick
JA på hunden ett kort det blev
så vidare både dom och jag klev
Så grant det där var  
 trevligt  jag har
Ringer i mobilen min
så går jag till ULLA in
 5 trappor upp hon bor
JA glor
  Stora hål i golvet det var
ny ventilation det ska bli och det dånar
när borren går
Från balkongen några kort jag tar
vi pratar en stund innan jag vidare går
TILL ICA jag gick


 DÄR lite smakprov jag fick 
grillfest det var
Folk i mängd och barnen  åkte kana
i en gummibana 
Fina blommor PÅ ICA det finns
där jobbar både män och kvinns
NU mot hemmet jag skulle gå
Kikar upp mot himlen den blå
Går förbi  vår bänk
och se och tänk
Där var SIXTEN  så rar
i mattes rullator han var
lite slö i värmen vi alla var
 5 tanter som snackar om hur det var
i gamla dar
Så sista biten mot hemmet jag går
Syrenerna i full blomning står
 ett kryp där är
på fingret det sitter där
Detta inget gör
det mig inte stör
en maskros som blommat över
 i rundeln där  .. men ingen klöver
Jag kollar runt 
tittar upp mot min balkong
 NU blev denna dikten ganska lång
Och dagen den gick
mycket trevligt jag fick
en ensam promenad
 kan gör mig väldigt glad
TACK för  denna gång
 det blev en dikt så lång
men även dagen blev lång
tre timmar det tog
jag åt mycket log
Fågelsång
prat och snack
HEJ o TACK
HEJ SVEJS för nu
 

6 kommentarer:

  1. Hej Margareta! Jo jag undrar om du inte vill bli lite "spökskrivare" till Diktboken åt mej också???
    Kram Rasmus
    För ser ju att du är duktig på att dikta.

    SvaraRadera
  2. KANSKE DET .. om jag får till något så kan vi väl ordna det

    SvaraRadera
  3. Tack för att vi fick dela din härliga sommarpromenad! kram/Zizi o gunilla

    SvaraRadera
  4. TACK själv för kommentarerna

    SvaraRadera