torsdag 6 mars 2014

Vädret mm


JA .. VÄDRET det är som det är .. hit och dit ..




VAR vaken en kort stund vid 7-tiden .. sedan somnade jag om ..
gick up några minuter över 9 .. men oj inte kul i dag .. snurrigt är det ..

MIN TINNITUS är lite besvärlig i dag .. DEN har hållt sig bra länge ..

MEN inte nu .. det är värst när jag ligger och ska vända mig eller resa mig upp ..
SÅ uppstigningen i dag gick i ULTRARAPID ..

NU när jag väl är uppe är det ok .. men lite tung i huvudet ..

ÄNDÅ glad att solen är framme ..

9 grader på solsidan nu ... klockan 11.00
klockan 06,48 var det MINUS 1,3 grader ..
och denna dimma som var då ..

I DAG är det STUDIECIRKELN .. klockan 14,00 .. så efter det tar jag en sväng till ICA ..
är ju halvvägs då .. om det känns bra i kroppen då ..

 ANNARS blir det en lugn dag ..


MÖSSEN blir bara fler o fler .. 95 st i lagerlådan nu ..

senaste tillskottet .. som kommit till denna vecka .. dom brunaktiga är i bomull ..
tar två trådar .. annars blir dom för tunna ..

dom är lite mera trögvirkade..

MEN så roligt att se dom växa fram ..


SKREV på FACEBOOK i går .. UPPTAGEN .. för detta kom med posten ..

I korsordstidningen skulle man lösa fram detta .. en SMOOTHIE


DEN blev god .. jag tog lite blandade frysta bär.. hade inte blåbär.. så en jouice .. jordgubbsdryck med päron o aronia .. DEN blev väldigt god ..

MAN TAGER VAD MAN HAVER .. som KAJA VARG sa ..

UNDRAR vad detta ARONIA är.. ska kolla det ..


DETTA är Aronia .. i sverige är det en prydnadsbuske..

Förväxling

Användningsområden

Aroniabär är utmärkta till sylt, saft, gelé, marmelad och vin. De är rika på pektin och kan därför, vid t ex syltkokning, användas tillsammans med andra frukter och bär som har ett lägre pektininnehåll.

Bären lämpar sig också bra för torkning och infrysning.

Det blå färgpigmentet som finns i bären kan användas som naturlig livsmedelsfärg i t ex saft.

I Östeuropa använd som läkemedel mot högt blodtryck och struma.

Svart aronia (Aronia melanocarpa) kan förväxlas med häckoxbär (Cotoneaster lucidus), som också är en vanlig häckväxt. Bären är lika varandra men på aronia hänger de i klasar, medan häckoxbär är mer utspridda och smakar inget vidare. Även häggmispel används som häckväxt och kan se ut lite som svart aronia, fast har mindre bär. Eventuellt kan röd aronia (Aronia arbutifolia) förväxlas med rönnens bär. Samtliga nämnda förväxlingar ingår i rosfamiljen (Rosaceae) och är ätliga.


DET var detta för i dag

HEJ SVEJS ..



2 kommentarer:

  1. Jag blir galen på vädret.ingen riktig vinter alls..................ska nog göra en fruktdrink för att pigga upp mig.........

    SvaraRadera
  2. JA du .. vädret är inte alls trevligt i år.. jag mår inte alls bra när det är så där trist .. SOL och värme är bäst för min

    SvaraRadera