onsdag 2 juli 2014

Trevligt besök ...Svartvita kort

I dag fick jag trevligt besök
DET var en MOSTER o MORBROR o en KUSIN ..
Det var väl tre eller fyra år sedan vi sågs ..
Jag plockade med mina gamla kort för lite sedan .. sände ett till Gun min moster ..
SÅ ringde hon och sa .. VI kommer ner.. dom bor i JÄRNA .. jag i NYKÖPING

OCH i dag kom dom .. SÅ i går bakade jag en kladdkaka och några muffins ..
vanliga kakor hade jag lite kvar i skåpet ..
KUSINEN SA.. tur jag följde med .. kladdkaka är gott
Så i dag scanande jag lite kort .. några scannade jag när  min Moster o morbror var här ..
Detta tror jag är 1961 eller 1962 .. för när vi bodde där konfirmerades min syster som  var 1½ är yngre än jag  .. och vi bodde där bara några år .. MORFAR fyller 70 på detta kort ..
MIN syster gick bort förra året .. hon som konfimerades då .. 61 eller 62


Här är det lite av släkten .. för många år sedan  ..
Lite av släkten .. det var detta kort som jag hade sänt iväg.. NU fick jag svar på vem som var vem .. en del visste jag .. men inte alla .. nu vet jag ..
DOM som lever .. i dag är min mamma o pappa .. 90 år båda.. men bor på olika orter sedan väldigt många år.. OCH SVEN-ARNE  är 76 år.. det var han som var här i dag ..
DOM andra bröderna omkom i tragiska olyckor i ynga år .. DET kommer jag fakstiskt ihåg ..
Men Lennart är inte med på detta kort .. han var väl inte hemma just då ..
MIN MORMOR gick bort 26 juni 1960 .. 14 dagar efter min konfirmation .. hon var med .. men låg på en soffa .. så hon var inte med i kyrkan .. det orkade inte hon ..
 
Alla kommer jag inte på vad dom heter..
och när besöket var här hade jag inte hittat dom i mina album ..
Allt roligt tar slut .. Dags att åka hem ..
Jättefin Pelargon fick jag  .. men pappret tog jag bort..
 
Efter besöket .. skrev jag ut lite bilder som jag tagit i dag .. och så skulle jag gå och posta det till min Moster .. men just då kom en regnskur .. in .. pysslade med lite annat .. men så sken det upp .. då gick jag iväg till ICA  .. postade brevet och handlade lite ..
TOG långa vägen idag .. behövde röra på mig..
OJ vad det blåste just då .. flaggorna vid OK-Q8 stog rakt ut .. nästan .. dom svajade regält ..
Men hem kom jag utan bekymmer ..
LITE nostalgi blev det i dag ..
MIN mamma  o jag ..
HUR gammal mamma är här visste inte GUN ..
HON hade hittat detta kort som jag fick .. så jag som är 20 år ungefär..
SITTER då på ett bilsäte .. vid min dåvarande fästman
SOM jag var gift i 17 år med .. gifte mig 1964 ..och han  är far till mina två flickor..
Men han gick bort i oktober förra året nyss fyllda 70 år.. 
HÄR är kortet i sin helhet .. ett riktigt ateljefoto ..
Taget  på KLING i Nyköping..
MAMMA Kerstin .. 90 år i november ..
TIDEN GÅR ..
en del lever länge .. andra går bort alldeles för tidigt ..
Min mormor var 64 år när hon gick bort .. 1960 ..
 
HEJ SVEJS -- god natt
 
 
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Trevligt med gamla släktkort. Jag går just igenom mina för att göra ett fint album till dottern och barnbarnen. Trevlig fortsättning på sommaren/Gunilla

    SvaraRadera
  2. HEJSAN .. trevligt att gå igenom kort ibland..

    SvaraRadera
  3. Å vad jag tycker om att titta på gamla foto. Ännu bättre när det står namn på dem också. Min mor blev 92 år och Far 95 år. Roligt när de hälsar på efter flera år. Jag hittade två kusiner över släktforskningen. De var ungefär fem och tre år gamla sist jag såg dem. Nu har jag träffat dem ett par gånger och den äldsta är pensionär och snart den yngsta också. Det var ungefär 58-60 år sedan jag såg dem innan. Sån tur så bor de bara några mil härifrån. Jag önskar dig en bra Helg. Kram/Anita

    SvaraRadera
  4. JA det är konstigt med släktska ibland.. FÖR många år sedan var jag på en kusinträff .. runt 40 år sedan ..då träffade jag en pesron .. som jag sett många gånger på stan .. visste inte då att vi var släkt.. I DAG .. var han i tidningen .. för dom firade GULDBRÖLLOP .. gan gifte sig samma år som jag .. men jag skilde mig efter 17 år .. sedan sambo i 25 år.. båda dessa personer är borta i dag
    JA konstigt med saker ibland.. HA DET SÅ BRA ..

    SvaraRadera