fredag 31 maj 2013

31 maj

DAGENS SISTA DAG I MAJ


DET var en utflykt i går med SBU-VÄNNER ..


6 stycken var vi i två bilar .. det bar iväg från stan till ett litet samhälle några mil iväg mot Näverkvarn .. VI stannade vid TUNABERGS gamla lilla fina
TRÄKYRKA som är från 1700-talet ..

MEN oj så snett allt  var  .. nästan så man blev sjösjuk att gå där inne ...


VÄLDIGT fin tak i förstugan .. och lampan var väldigt gammal ..


JAG gick upp på orgelläktaren och tog detta kort .. LITE mörkt ,, konstigt ljus där inne i Kyrkan MEN så fint det var ..

EFTER kyrkan gick vi iväg en bit till HEMBYGDSGÅRDEN ..

MYCKET att se där.. många olika hus .. VI hade lite tur..
för det var deras städdag i dag  där ..
.. så vi fick veta en del som vi inte annars hade fått veta ..

MÅNGA gamla saker fanns att se

Gruvan som är nerlagd sedan många år..

Vi gick runt lite bland alla fina gamla hus .. sedan blev det fika på bänkarna utanför museet .. Så trevligt med fika ute..
SÅ var det dags att åka hemåt .. så vi klev in i bilarna .. och for iväg.. 
NU den andra vägen hem mot staden .. VI pratade om rådjur och andra djur man kan se .. och tittade på alla granar som blommade .. och mycket annat ..

Så där .. där kom det ett rådjur ..

DET för över vägen ..Ulla hant bromsa liksom den mötande bilen .. JAG TRODDE JAG MISSADE .. satt ju i baksätet .. men jag fick det när det var i skogskanten ..

Inte det bästa av bilder.. men ett bildbevis blev det ..

SÅ närmade vi oss staden

SISTA biten .. Värmeverket syns med sitt blåvita torn ..
Sista dela av Oxelösundsvägen är detta innan vi är inne i staden ..


DÅ var jag hemma .. släpptes av  vid gatan .. så några steg över gården..
så var jag hemma .. klockan är 16.06
NÅGRA toppentimmar med vänner..

SÅ var jag tvungen att gå och handla.. skulle ha lite saker tills i dag ..
ska bjuda tre vänner på paj och fika ..

MEN oj. oj så trött jag blev efter det ..



TOG en sväng runt vi ån .. där börjar aklejorna  blomma nu ..
VARFÖR JAG GICK DEN VÄGEN .. jo jag skulle till en kiosk som ligger en bit bortom kyrkan .. innan jag tog svängen till ICA..
DÅ var klockan 17,00 .. så fixade jag lite mat .. bara värma .. köpte en kycklinggryta i ICA.s mat-bar ..denna är så god..
ÅT maten .. sen PANG .. så sov jag som en dö gris .. eller nåt åt det hållet .. VAKNADE tvärt av nåt klockan 19,00
SEDAN slötittande på tv.en .. resten av kvällen .. klockan 22,00 slocknade jag ovaggat i sängen .. vaknade vid 8-tiden  KÄNDE mig ganska så trött

Så tänkte jag på ,, hur ska det gå.. kommer tre vänner klockan 14,00 .. på med kläderna efter att frukosten var klar .. och tidningen läst ..
MEN NU några timmar senare är pajen i ugnen .. det har gått bra .. piggare nu .. efter att jag småpysslat med dagens förberedelser till em ..

HEJ SVEJS GO VÄNNER .. nu är nog pajen snart klar .. denna ska vara i ugnen 1 timme och tio minuter på 175 grader..
DÅ är pajen snart klar .. Så nu säger jag HEJ DÅ

3 kommentarer:

  1. Os så mycket att läsa och en massa nya bilder.

    Sista maj,,,inte klokt vad tiden går..önskar dig en fin dag denna fredag....

    Vårkram skickas,,,

    SvaraRadera
  2. JA.. nu sitter jag och väntar på mina vänner som kommer kl, 14,00 .. FIKA med rbarberpaj .. två olika har jag fixat till....

    SvaraRadera
    Svar
    1. VILKEN trevlig eftermiddag det blev.. så varmt på balkokongen .. vi fiakde inne..s edan satt vi där länge o pratade

      Radera