måndag 1 juli 2013

1 JULI



Sommar sommar sommar


Nu har det varit några härliga sommardagar ........

HELA helgen faktisk har varit toppen ..   Den började redan i torsdags för mig..
då vännen kom hit.. även om han skulle tillbaks till Finspång redan på fredagen eller lördagsmorgonen ..
SÅ jag bestämde då att hyra en bil över helgen .. så vännen ringde och bokade en ..
det fanns en att hämta på fredag lunch ..


En liten smidig miljöbil .. Så lättkörd den var ..

Jag hämtade den på fredagen .. så åkte jag till LIDL och handlade lite ..


Skatan som satt bredvid bilen .. den flög..

Kom på att den bilden har jag ju redan visat .. men den gör inget att visa den en gång till..
Lördagen åkte jag till JOGERSÖ och hälsade på mina vänner där .. 

det har jag ju också visat .. kamelerna .. och båthamnen mm ..

Så söndagen .. då blev det den andra campingen STRANDSUGEVIKEN ..
där min sambo och jag bodde i nästan 20 år .. innan vi flyttade dom sista 4 åren till Jogersö .. MEN vad tiden går.. 11 år sedan  vi bodde vid Strandstugeviken .. en hel del var ändrat där .. incheckningen är redan vid parkeringen .. där var det en bekant som var.. han arrenderar denna camping .. frun är kusin med mina barn ..

Vid denna plats så var det en pappskiva på golvet när jag skulle gå in där.. med en massa lort på ..
I taket på en bjälke där.. var ett svalbo .. MINST 5 ungar var det ..


Jag har kunnat stå där hela dagen om jag velat och tittat på dom ..
vilken aktivitet .. dom är snart flygfärdiga .. en av ungarna var ute och gick där på bjälken  ..



SOM alltid är det småkyligt där vid badstranden .. trots det soliga vädret ..


Var först vid caravans område.. där jag har några vänner bor..
Infarten är detta ....


HALVÄGS till campingen stannade jag och tog kort över örspaken som det kallas..
en segelbåt var där ute på vattnet ..

FÖRR låg det en stor lada där. jag står med bilen i dag .. DÄR köpte man förr stadens godaste potatis.. men mannen blev gammal och ingen som ville överta det .. så det blev slut..
till mångas förtret ..


När jag vred lite på mig.. såg man in över staden ..
dom två höghusen vid ROSVALLA .. syns .. till höger STADENS VATTENTORN ..
som ligger högt på en kulle nästan mitt i stan..

Efter campingturen åkte jag till MIN dotter som bor i SVALSTA en mil utanför Nyköping..
där fick jag fika .. så kollade vi runt bland alla växterna ..

DENNA för henne nya växt.. som blommade för första gången i år.. och gav dessa fina vita blanka bär som prydnad.. och så blanka och fina dom var .. men namnet. klart det är borta nu ..


JAg fick 4 kvistar av denna växt .. som jag nu har som prydnad här hemma..
en kvist .. lämnade jag vid minneslunden .. dit jag åkte efter vår pratstund  min dotter och jag ..

Mannen vattnade lite växter .. tomaterna var törstiga..
DET blev denna bild av den vattnande mannen ..
för jag visar inte personer på min hemsida,, så det blev lite fler svalor istället..
också .. då jag lade in denna bild på FACEBOOK ..


Jo ibland kan det bli en personbild .. här är vännen vid minneslunden .. 
NU har dom ökat ut med två murar till där .. växterna är vid ingången till kyrkogården ..

SEDAN finns det en stor minneslund i en anna del av kyrkogården ..
Efter det blev det en tur till en koloni i närheten.. där både jag och vännen har samma person som bekant .. jag var arbetskamrat med honom en gång för många år sedan .. vännen kände honom ändå genom andra bekanta ..  det blir liksom en kedja av vänner .
den ena känner den och så vidare ....

i dag lämnade jag åter bilen ..

I går när vi kom hem åt vi SILL o POTATIS på balkongen .. innan vännen gick hem .. och nu är han i Finspång .. och där är det besök av sonen som bor i Norrland..
han hälsar på sin syster.. ..  det är semestertider ..

Jag lämnde altså åter bilen i dag .. tog en promenad genom stan hemåt..


PÅ stadsbron mitt i stan .. nästan hemma ..
kom kanadagässen och simmade med sina ungar  ..

På gården hemma.. där var arbetet igång med att laga hålet som blivit där..


Ser ut som maskinen ska skälpa.. men det tror jag inte den gör ..
SER lite lustigt ut.. hålet som var förut .. ligger liksom vid sidan om nu ..
dom tog bort en bit av asfalten.. och la det vid sidan om ..

I dag efter att bilen var återlämnad tog jag soprundan med plast och papper..
passade på att gå till KARIN en sväng .. innna det var det fika på grannens balkong.. 

snett ovanför där arbetarna håller på ....... 

så även en sväng till min NAMNE .. hon är hemma från Öland ett par veckor.. husvagnen är kvar där.. så hon ska åter dit.. blomvattninngen har gått bra.. det har ju regnat en hel det ..
bara ute som jag vattnar om det behövs ..

Så denna helg har varit full av aktiviteter av olika slag .. NU ska jag bara slöa några dagar -- bilturer hit och dit..  kostar på en fibrokropp.. men vädret har varit bra ..
förutom i LÖRDAGS KVÄLL då kom det en riktigt kraftig regnskur..
men då var jag hemma framför tv-en ..

Så lite pyssel i dag .. sopor blir det ..  lite disk finns det att ta itu med.. allt går inte att diska i maskinen ..

HA DET NU SÅ BRA ALLA GOA VÄNNER
HEJ SVEJS

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder på svalorna. helt otroligt. De andra bilderna också.
    Tack för du skrev kronlilja, då kom jag på att det var nästan rätt. Krollija heter den, kronlijan har ludna blad (det finns sådana också runt omkring här) medan denna har släta blad och knopparna hänger ner istället för den andra upp Men jag hade inte kommit på det om du inte skrivit. Så tack så hjärtligt för hjälpen.
    Vilka härliga dagar du verkar ha haft. Skönt att komma ut lite och se sig om.

    Ha det fortsatt bra hemma nu

    Kram

    SvaraRadera
  2. MIN Syster som bor ovanför vid HORNBORGARSJÖN.. har såna i sin trädgård.. hon skrev om dom någon dag innan du skrev din fråga och visade dom på bild ..Annars hade jag nog inte kommit på det .. Kolla Charlottas trädgård.. finns i min blogglista .. Svalorna är mysiga.. IBLAND Ska man liksom ha lite tur .. när man gör lite utflykter ..DET är det som är lite bra med bloggenen eller FACEBOOK .. man kan hjälpa varandra .. med saker man vill veta ..
    HA DET BRA .. med alla dina mysiga bilder .. i kväll var det mycket regn hos LOTTA PÅ LISEBERG.. kollat på det..

    SvaraRadera