onsdag 6 mars 2013

Promenaden

 Blev längre än jag hade tänkt mig

JAG gick till ICA . för att köpa salt till MIN diskmaskin  .. DET ska vara specialsalt i den .. Så några andra småköp .. HEM .. denna tur tar bara 10 minuter ungefär.. Hämtar nägra påsar med PLAST.. skräp som ska till sopstationen .. TAR med ÅRET RUNT .. Går till sopstationen  .. därifrån tar jag Bakvägen till Karin  som bor bakom GAMLA fängelset i stan .. det är ombyggt sedan ett antal år  .. OCH ett loftgångshus finns där bakom där mina bästa vänner Lasse o Karin bor .. DOM har passerat 80-sträcket båda två .. ALLTSÅ gick jag dit med tidning .. DET BLEV FIKA och en SNACKSTUND ..
 JAG brukar då fota denna seriefigur .. UR hennes tidning .. LILLA FRUNTIMRET .. av .. GUNILLA DAHLGREN .. hon är så mysig..
DET blev även en historia fotad ur tidningen . 
DEN är också lite kul

SÅ efter en stund ska jag gå hem.. solen skiner.. det är ändå ganska mycket moln .. nästan lungt och skönt ..

Tänker ta en extra liten sväng.. TVÅ kvarter i stället för ett .. innan jag går hem ..

 MEN när jag är vid STOCKHOLMSVÄGEN .. så svänger jag inte .. utan går rakt över den ..

DET här blev min promenadväg då i går..

DEN TOG EN TIMME .. Började Vid Ö. Rundgatan ..

DÄR när jag nyss gått  förbi korningen.. så ligger det en massa verkstäder där .. JAg fortsätter itmed Järnvägen .. GATAN är emellen  .. Järnvägen går bakom detta huset som är där ..
 KOMMER upp en bit där .. SKA JAG fortsätte eller sväga av ner mot stan.. JAG fortsätter .. MENångrar mig nästan .. för fy attan det var ganska så halkigt att gå där ..
Där uppe vid villorna tar jag lite åt vänster .. DÄR mittemot låg Östra Statinen en gång i tiden .. KOMMER inte ihåg när den lades ner .. DÄR är också en gångtunnel. under järnvägen .. så man kommer upp till ett vilalomräde. och vidare till TRÄFFEN .. elelr som det också kalals FOLKETS PARK.. där har det varit både dans.. gammaldans och mycket .. mycket annat ..  JAG fortsätter min pormenad ..
Kommer fram och fotar ett annat villaomräde .. NJA. mera vanliga lägenheter är der där.. MIN dotter bodde där en kort period.. ISAKSDAL ,, heter det området
Fortsätter att gå .. nu måste jag fortsätta.. elelr vända.. men fortsätter ..
Vägen hal,, här kan jag om jag vill ...  nägra steg till ta en tvärsöversväg genom skogen där.. MEn för mycket snö.. så det är bara att fortsätta gå ..
MÖTER en tjej med en yster schäfer .. lite så där känner jag för det.. tror den är lör.. men kommer fram en bit till.. då håller hon in hunden.. den är kopplade i löpkoppel.. HUnDEn är lung nu .. nöär jag går förbi .. Så när jag gått några steg vänder jag mig och kollar hunden.. en valp.. Då busar den där i snövallen igen .. den har så roligt..  MEn inga problem att möta den .. 
JAg travar på där i halkan ..
NU är jag så jag ser bensinmacken och STENKULLA på andra sidan en av stadens genomfartsgator .. DÄR kan man ta höger ner mot HAMNEN  .. elelr vänster upp mot COOP FORUM .. OK  ICA MAXI eller fortsätta ut på MOTORVÄGEN som går mot Stockholm eller Norrköping.. det beror på vilket håll man svänger åt.. JAG svänger höger.. för jag ska hemåt.. KOMMEr ut så småningom FÅGELBOVÄGEN ..
MOLN-TOKIG som jag är atr jag några molnkort .. DÄR ovanför träden i backen ligger BORGMÄSTARHAGSKOLAN .. en av stadens HÖGSTADIESKOLOR ,,
 JAg fortsätter .. kommer fram till ÖRNSKÖLDSVÄG .. men den korsar jag bara ..     
 DÄR i första villan bor min dotter nu .. FÖRUT bodde hon i Stenkulla.. MED sin dotter.. som nu studerar i UPPSALA .. MIN dotter som snart är 50 år.. ja ett par år dit.. HAr varit ensam med sin dotter i nästan alll år
JAg fortsätter Fågelbovägen framåt..
SER nästan ut som det är en ko som ligger där .. denna sandiga snöhög
INTE långt kvar hem nu .. JAG passerar ÖSTRA SKOLAN här .. där gick mina barn i skolan hela låg och mellanstadiet .. då bodde vi en bit bort härifrån ..  NU går jag sista biten hemmåt.. KOMMER fram till STORGATAN .. SKA  svänga av på STOCKHOLMSVÄGEN en liten bit
DÄR vid parken som heter GRIPSHOLMSPARKEn har någon kastat upp dessa fina skor i ett träd.. där dom hänger och dinglar .. UNDRAR  VARFÖR.. ser det lite då och då ..
NU är jag inne på min tvärgata .. VARFÖR kan dom inte .. elelr kunde ploga undan all snö.. GATAN blir ju så smal när det ser ut så här ..

JAG hörde denna fågel.. men det tog en stund innan  jag fick syn på den där på andra sidan gatan i ett högt träd.. OJ vad han kvittrade .. NU är jag bara några meter hemifrån .. JAG år in baksidan av huset.. FÖR det passar bäst när jag kommer från detta hållet..
NU är jag hemma .. HÄR kan jag gå ner till tvättstugan .. INTE tvättat där  för jag har en maskin i badrummet..
MAn blir glad när man ser att grannen har satt NYA tulpaner i fönstret i trapphuset.. NU en trappavsats kvar så är jag hemma.. SKÖNT ..
MEn milda makaroner vad trött jag var .. DENNA timmes promenad tog  regält på min fibrokropp .. SISTA metrarna var jobbiga
MEN HEM KOM JAG .. sedan belv det tv-slöande resten av den dagen och tidigt sängående .. FÖR JAG SOMNADE NÄSTAN FRAMFÖR TV-N denna kväll

 HOPPAS ni också fick en trevlig promenad  Bland mina bilder

HEJ SVEJS FÖR I DAG ..  TRÖTT.. det tar tid att lägga i  så mycket bilder och text ..
LUNCH nu KL, är 12,30 .. 6.9 grader och solen skiner

 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Kikar in och läser som vanligt och tittar på fina bilder du lägger ut.

    Kram och ha det så bra,,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA .. KUL att så många gillar mina bilder..
      HA DET SÅ BRA

      Radera